Αξιολόγηση Σχολικών Μονάδων
(Οδηγίες για την πλατφόρμα) Αξιολόγηση - Οδηγοί και Εργαλεία
Με όχημα τη Βίβλο του «Ψηφιακού Μετασχηματισμού 2020-2025» έρχεται η Ψηφιακή αξιολόγηση των εκπαιδευτικών
Το να
αποτελέσουν οι βαθμολογίες των μαθητών βασικό «πυλώνα» του νέου «οικοδομήματος»
αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, με δραστικό ρόλο των Σχολικών Συμβούλων (οι
οποίοι στο νέο νόμο "βαφτίζονται" Σύμβουλοι Εκπαίδευσης) και
της Τράπεζας
Θεμάτων, προετοιμάζει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας.
Κοντολογίς, η
«απόδοση» των μαθητών και τα «μαθησιακά αποτελέσματα» (π.χ.
βαθμολογίες, τεστ, συμμετοχή σε εργασίες και προγράμματα, αποτελέσματα
εξετάσεων, ροή αποφοιτούντων) θα αποτελέσουν κριτήρια της αξιολόγησης
της σχολικής μονάδας (και θα επηρεάσει την κρατική χρηματοδότησή της
στη λογική κόστος - όφελος) και των εκπαιδευτικών.
Όπως είναι
γνωστό με το ν.4692/2020 έχει ήδη θεσμοθετηθεί η
εξωτερική αξιολόγηση των σχολείων και αυτή την
περίοδο το ΥΠΑΙΘ προωθεί με κάθε μέσο την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.
Η κίνηση
αυτή εναρμονίζεται με τις κατευθύνσεις του προγράμματος της ΝΔ για την Παιδεία στο οποίο
προβλέπεται «αξιολόγηση των εκπαιδευτικών μονάδων από τους ίδιους τους
εκπαιδευτικούς, τους γονείς και τους μαθητές με χρήση ηλεκτρονικών
ερωτηματολογίων και δημιουργία δεικτών με βάση τα αποτελέσματα».
Τη συμμετοχή
των γονέων στην αξιολόγηση των σχολικών μονάδων (και των εκπαιδευτικών)
αποτελούν και οι «Ψηφιακές Υπηρεσίες για κηδεμόνες μαθητών (eParents)», που
αναφέρονται στην λεγόμενη «Ψηφιακή Βίβλο» και «αφορούν μια νέα πλατφόρμα που
στόχο έχει να δώσει στον πολίτη-κηδεμόνα ένα ζωντανό ‘’παράθυρο’’ στα σχολικά
δρώμενα».
Σύμφωνα με
την «Ψηφιακή Βίβλο», ψηφιοποιούνται οι διοικητικές λειτουργίες, η επικοινωνία
με τους γονείς, η επιμόρφωση, αλλά επίσης η αποτύπωση της αξιολόγησης σχολικών
μονάδων για την αξιοποίηση του εκπαιδευτικού προσωπικού.
Ένα από τα
βασικά εργαλεία του ΥΠΑΙΘ τόσο για την «αποκατάσταση» της αντικειμενικής
βαθμολογίας των μαθητών όσο και για την αυστηροποίησή της είναι η Τράπεζα
Θεμάτων που αφορά σε όλες τις τάξεις των Λυκείου και των ΕΠΑΛ ενώ υπάρχουν
εισηγήσεις για «κατέβασμα» στο Γυμνάσιο καθώς και νέες εξεταστικές δοκιμασίες
και στις δυο βαθμίδες (Δημοτικά – Γυμνάσια/Λύκεια).
Σύμφωνα με
τον ΟΟΣΑ, «η αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, του εκπαιδευτικού καθώς και τα
τυποποιημένα τεστ για την αξιολόγηση των μαθητών σε εθνικό επίπεδο πρέπει να
εξεταστούν μαζί, έτσι ώστε όχι μόνο να είναι αποτελεσματικές οι νέες πολιτικές
όσον αφορά την επίτευξη των στόχων του πλαισίου αξιολόγησης, αλλά και να
δημιουργούν συμπληρωματικότητες, να αποφεύγεται η αλληλοεπικάλυψη και να
προλαμβάνεται η ασυνέπεια μεταξύ των στόχων».
Στο
προωθούμενο αυτό νέο πλαίσιο, οι εκπαιδευτικοί «χρεώνονται» την επιτυχία
ή αποτυχία των μαθητών τους και η διοίκηση του σχολείου «χρεώνεται» -με τη
σειρά της- την επιτυχία και την αποτυχία όλων.
«Αγνοούνται»
οι κοινωνικές και γεωγραφικές ανισότητες που διαμορφώνουν αντίξοες συνθήκες για
την εκπαίδευση των μαθητών από τα ασθενέστερα οικονομικά και κοινωνικά στρώματα.
Μια τέτοια
αντίληψη, όπως γίνεται φανερό, εναποθέτει μεγάλο φορτίο ευθύνης στους ώμους του
δασκάλου και συνήθως, όταν τίθεται θέμα σχολικής αποτυχίας ή εκπαιδευτικής
κρίσης, ο δάσκαλος είναι ο «αποδιοπομπαίος τράγος». Με αυτό τον τρόπο, γίνεται
ευκολότερη υπόθεση η επιβολή αυταρχικών μέτρων αξιολόγησης, εντατικοποίησης και
διοικητικού ελέγχου.
Σε
ΦΕΚ το πολυνομοσχέδιο του υπ. Παιδείας “Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις” - ( Νόμος 4823/2021 Αρ. Φ. 136 )