Watch The Social Dilemma |
Netflix Official Site
Αυτό το ντοκιμαντέρ-δράμα εξετάζει
τον επικίνδυνο αντίκτυπο της κοινωνικής δικτύωσης, με τους ειδικούς να κρούουν
τον κώδωνα του κινδύνου για τα δημιουργήματά τους.
Πρωταγωνιστούν: Σκάιλερ Γκιζόντο, Κάρα Χέιγουορντ, Βίνσεντ
Καρθάιζερ
Το Κοινωνικό Δίλημμα έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Sundance 2020 στις 26 Ιανουαρίου 2020 και κυκλοφόρησε στο Netflix στις 9
Σεπτεμβρίου 2020. Το ντοκιμαντέρ προβλήθηκε σε 38.000.000 σπίτια μέσα
στις πρώτες 28 ημέρες κυκλοφορίας. Έλαβε 7 υποψηφιότητες για τα 73α
Ετήσια Βραβεία Emmy το 2021.
μας λέει η Σοσάνα Ζουμπόφ. (Καθηγήτρια Φιλοσοφίας στο Χάρβαρντ).
Η Shoshana Zuboff είναι αμερικανίδα συγγραφέας, καθηγήτρια του Χάρβαρντ, κοινωνική ψυχολόγος, φιλόσοφος και μελετητής. Wikipedia (Αγγλικά)
"ΤΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΔΙΛΗΜΜΑ ΜΑΤΡΙΞ"
( 26 Ιανουαρίου 2022 )
Σαν σήμερα, στις 26 Ιανουαρίου 2020, στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου "Sundance" έκανε πρεμιέρα η ταινία. Όταν είχα παρακολουθήσει την ταινία αυτή πριν από δύο χρόνια περίπου είχα σκεφτεί να γράψω τις εντυπώσεις μου, αλλά πέρασε ο καιρός χωρίς να το κάνω. Πρόσφατα όμως είχα την ευκαιρία να τη δω ξανά και να συμφωνήσω με όσους γράφουνε πως η ταινία ”σου παίρνει την όποια στεναχώρια σε κερνάει η καθημερινότητα”. Κάποιοι ‘viewers’ βέβαια την χαρακτηρίζουν βαρετή όμως εγώ έχω άλλη άποψη, σκέφτηκα (ίσως είναι λίγο αργά ⛚ better late than never) κάτι πρέπει να κάνω.
«Μήπως ζούμε σε μια προσομοίωση;» διερωτάται ένα νέο φιλμ;
Η ταινία περιγράφει ένα μέλλον στο οποίο ο
κόσμος, όπως τον ξέρει ο άνθρωπος είναι το Matrix, μια εικονική πραγματικότητα …Περιέχει
πολυάριθμες αναφορές στις υποκουλτούρες του κυβερνοπάνκ και των χάκερ, φιλοσοφικές και θρησκευτικές ιδέες, μεσσιανισμό και καρτεσιανισμό, αλλά και σωκρατικό και πλατωνικό ιδεαλισμό.
Έχετε δει ταινίες όπως το «Μάτριξ»;
“Αν όχι, ίσως απλώς να έχετε νιώσει ότι οι μέρες σας, οι
ιδέες σας, οι διαδρομές σας επαναλαμβάνονται μ’ έναν τόσο προβλέψιμο τρόπο, που
θα μπορούσε όλο αυτό να είναι σχεδιασμένο από κάποιον αόρατο προγραμματιστή.”
Ο όρος «εικονική
πραγματικότητα» χρησιμοποιείται τα τελευταία χρόνια και έχει
δημιουργήσει πολλές παρερμηνείες και παρεξηγήσεις ως προς την ερμηνεία του,
π.χ. "matrix".
Βασικό στοιχείο αποτελεί
το γεγονός ότι δεν υπάρχει ένας συγκεκριμένος και αυστηρός ορισμός που να τον
περιγράφει:
Πολλά είναι τα
παραδείγματα εκείνα, όπου διάφορα πανεπιστήμια αλλά και σχολεία δημιουργούν
εικονικές τάξεις στις οποίες οι σπουδαστές έχουν τη δυνατότητα να μάθουν, να
επικοινωνήσουν, να διδαχθούν από απόσταση, π.χ. “webex”.
Όταν αναφερόμαστε σε εικονικά
συνεργατικά περιβάλλοντα μάθησης, δεν εννοούμε πάντα περιβάλλοντα τα οποία
δημιουργήθηκαν με αποκλειστικό σκοπό την αξιοποίησή τους στον χώρο της
εκπαίδευσης.
Πρόσφατα είδα άλλη μια παλιά και αγαπημένη μου ταινία “Youve Got Mail (1998)” και σκέφτηκα να δώσω μια νέα παράμετρο στο ήδη πολύπλοκο θέμα μας σε ότι αφορά την εξέλιξη της τεχνολογίας : Πώς από κάτι τόσο απλό για την εποχή μας, αλλά όχι τόσο απλό στο παρελθόν, φτάσαμε στις πλατφόρμες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και στην …«εικονική πραγματικότητα».
Θεωρώ ότι λόγω της σημερινής κατάστασης υπάρχει μια διαφυγή
από την καθημερινότητα «μια προσομοίωση της πραγματικότητας» με τα μέσα κοινωνικής
δικτύωσης, καθώς επίσης και με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, ειδικά μέσω διαδικτύου. Χωρίς να παριστάνω … τον μεσσία ειδήσεων, κατά την δική μου ταπεινή άποψη η
κατάσταση είναι εκτός...( σαν να κερνάς με το σουρωτήρι ) κάντε
ένα διάλειμμα! Ξεκινά από εμάς.
"Δεν χρειάζεται να διαγράψουμε τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αλλά να μάθουμε να τα διαχειριζόμαστε με άλλο τρόπο"…
Πού
να το φανταζόταν ο Ρατζ Πατέλ ότι από απλός άνθρωπος θα γινόταν ο… Μεσσίας και
μάλιστα εν μία νυκτί! Ο ινδικής καταγωγής βρετανός οικονομολόγος, συγγραφέας
και ακτιβιστής, εμφανίστηκε σε εκπομπή της αμερικανικής τηλεόρασης, προκειμένου
να προωθήσει το καινούργιο βιβλίο του με τίτλο «Η αξία του τίποτα» με αφορμή τη διεθνή
οικονομική κρίση…
Έτσι
ο Πατέλ έγινε η ενσάρκωση της θεότητας που η αίρεση αποκαλεί Μαϊτρέγια, Χριστό
ή «Παγκόσμιο Δάσκαλο». «Είναι πραγματικά πολύ περίεργο. Πρόκειται
φυσικά για παρεξήγηση» λέει ο συγγραφέας…
· Ένα απλό παράδειγμα για όσους ασχολούνται με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης:
· Κάθε φορά που θα χρειαστεί να ψάξετε κάτι στο διαδίκτυο, είναι απολύτως βέβαιο ότι θα μπείτε πρώτα στο Google και αυτός είναι ο λόγος για τον τον οποίο δεν θα ήταν περίεργο εάν σας έλεγαν πως ο συγκεκριμένος ιστότοπος έχει και τις περισσότερες επισκέψεις. Ωστόσο, το 2021 ήταν μια ελαφρώς διαφορετική ιστορία, επειδή σύμφωνα με το Cloudflare, ανακάλυψαν ότι με βάση τα δεδομένα τους, το TikTok στην πραγματικότητα κέρδισε την Google.
Η κατάταξη βασίζεται στο «Cloudflare Radar» του Cloudflare, παρακολούθηση της κυκλοφορίας στο διαδίκτυο.
Το TikTok που ανήκει στην κινεζική εταιρεία Bytedance, έχει επί του παρόντος πάνω από ένα δισεκατομμύριο ενεργούς χρήστες σε όλο τον κόσμο
Η δημοτικότητα της εφαρμογής έχει αποδοθεί στην πανδημία της COVID-19 και τα περιοριστικά μέτρα καραντίνας, καθώς η εφαρμογή εγκαταστάθηκε πάνω από τρία δισεκατομμύρια φορές μόνο, το 2021.
Αρχικά, προσέλκυσε ένα εφηβικό κοινό που είχε ως στόχο τον συντονισμό βίντεο με συγχρονισμό χειλιών και χορό. Το TikTok έχει έκτοτε κεντρίσει την περιέργεια χρηστών όλων των ηλικιών και δημογραφικών ομάδων, οι οποίοι συρρέουν στην εφαρμογή για τα hacks μαγειρικής, τα memes και το περιεχόμενο πνευματικότητας, για να αναφέρουμε μόνο μερικά θέματα.
" Και όταν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σας κάνουν να αισθάνεστε ανήσυχοι ή καταθλιπτικοί, κάντε ένα διάλειμμα. "
3 πράγματα που
μάθαμε για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από το "The Social
Dilemma" του Netflix
Αυτό το ιστολόγιο
δημοσιεύτηκε αρχικά από τον Jay McGinley στο mysatellites.com .
Οι άνθρωποι αρχίζουν να ξυπνούν με τα δεινά των σύγχρονων
ιστοτόπων κοινωνικής δικτύωσης, σε μεγάλο βαθμό χάρη στο νέο ντοκιμαντέρ του
Netflix « The Social
Dilemma ». Η ταινία περιλαμβάνει συνεντεύξεις με πρώην
υπαλλήλους από τις μεγαλύτερες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης του
σήμερα. Πολλοί από τους οποίους ήταν αναπόσπαστο κομμάτι της πρώιμης ανάπτυξης
αυτών των εταιρειών.
Στο ντοκιμαντέρ κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για τους πολλούς
τρόπους με τους οποίους τα social media μας ελέγχουν και μας χειραγωγούν.
Εδώ είναι οι τρεις μεγαλύτερες προτάσεις μας:
1. Η προσοχή μας είναι το προϊόν
…
Στο άρθρο, ο Wu αναφέρει τα λόγια του
Αμερικανού φιλόσοφου και ψυχολόγου William James, «Η εμπειρία της ζωής σου
είναι αυτό που επιλέγεις να δώσεις προσοχή». Εάν οι εταιρείες
αιχμαλωτίζουν και χειραγωγούν την προσοχή μας, πώς μπορούμε να έχουμε τον
έλεγχο της ζωής μας;
2. Ο εθισμός είναι ενσωματωμένος στο σχεδιασμό ιστότοπων
κοινωνικής δικτύωσης
…
Μια μελέτη από το Πολιτειακό Πανεπιστήμιο
της Καλιφόρνια διαπίστωσε ότι τα άτομα που επισκέπτονταν έναν ιστότοπο
κοινωνικής δικτύωσης τουλάχιστον 58 φορές την εβδομάδα είχαν 3 φορές
περισσότερες πιθανότητες να αισθάνονται κοινωνικά απομονωμένοι και
καταθλιπτικοί.
3. Οι πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης δεν είναι εργαλείο
…
Όσο κι αν τα social media θα ήθελαν να
πιστεύουμε ότι είναι εργαλείο, δεν είναι. Μας ενοχλεί στέλνοντας μια
σταθερή ροή ειδοποιήσεων και email. Μας παρασύρει, μας
χειραγωγεί. Όπως λέει ο Χάρις στο «The Social Dilemma», «Έχει τους δικούς
του στόχους και έχει τον δικό του τρόπο να τους επιδιώκει χρησιμοποιώντας την
ψυχολογία σου εναντίον σου».
Μπορούν να διορθωθούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης;
Τι μπορούμε να κάνουμε για να το διορθώσουμε;
Πρώτα απ 'όλα, μπορείτε να κάνετε το κομμάτι σας για να προστατεύσετε τον
εαυτό σας και την οικογένειά σας αναπτύσσοντας υγιείς συνήθειες κοινωνικών
μέσων. Τι εννοούμε μ' αυτό; Κάντε πράγματα όπως να περιορίσετε τον χρόνο οθόνης
σας. Απενεργοποιήστε τις ειδοποιήσεις. Μάθετε ποια εργασία θέλετε να
ολοκληρώσετε στα κοινωνικά μέσα και μην απορροφηθείτε σε έναν άπειρο πάπυρο.
Και όταν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σας κάνουν να αισθάνεστε ανήσυχοι ή
καταθλιπτικοί, κάντε ένα διάλειμμα.
Σε μια συνέντευξη στο podcast, Too Embarrassed To Ask, ο Lanier
λέει: «Αισθάνομαι πολύ έντονα ότι μπορούμε να απομονώσουμε τα καλά μέρη των
social media που είναι πολύ αληθινά και πολύ αληθινά και απλώς κόβουμε και
αποτεφρώνουμε τα άσχημα και τα κακά Τα εξαρτήματα μπορούν να περιγραφούν πολύ
ξεκάθαρα ως κινητήρας χειραγώγησης… Και αυτό είναι το πράγμα που πρέπει να
κλείσει.”
Μπορούμε να
περιμένουμε τις εταιρείες μέσων κοινωνικής δικτύωσης να αποτεφρώσουν τα κακά
τους μέρη –τα μέρη που τους αποφέρουν τα περισσότερα χρήματα– ή μπορούμε να
αναλάβουμε συλλογική δράση για να τραβήξουμε ξανά την προσοχή μας. Ξεκινά
από εμάς.
Η Nell Minow εξετάζει ταινίες και DVD κάθε εβδομάδα ως The Movie Mom στο διαδίκτυο και σε ραδιοφωνικούς
σταθμούς σε όλες τις ΗΠΑ. Μπορείτε να διαβάσετε την πλήρη κριτική όπου
δημοσιεύτηκε αρχικά στο διαδίκτυο. Αυτή η ανασκόπηση του Κοινωνικού Διλήμματος (2020) γράφτηκε
από τη Nell
Minow και δημοσιεύθηκε από RogerEbert.com στις 08 Σεπτεμβρίου
2020.
Το Κοινωνικό Δίλημμα έχει γενικά λάβει πολύ θετικές κριτικές.
Σύμφωνα με την Nell Minow όπως και με πολλούς άλλους
κριτές :Top Critics
Αυτό το ιστολόγιο δημοσιεύτηκε αρχικά από τον Jay McGinley στο mysatellites.com .
Οι άνθρωποι αρχίζουν να ξυπνούν με τα δεινά των σύγχρονων ιστοτόπων κοινωνικής δικτύωσης, σε μεγάλο βαθμό χάρη στο νέο ντοκιμαντέρ του Netflix « The Social Dilemma ». Η ταινία περιλαμβάνει συνεντεύξεις με πρώην υπαλλήλους από τις μεγαλύτερες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης του σήμερα. Πολλοί από τους οποίους ήταν αναπόσπαστο κομμάτι της πρώιμης ανάπτυξης αυτών των εταιρειών.
Στο ντοκιμαντέρ κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για τους πολλούς τρόπους με τους οποίους τα social media μας ελέγχουν και μας χειραγωγούν.
Εδώ είναι οι τρεις μεγαλύτερες προτάσεις μας:
1. Η προσοχή μας είναι το προϊόν
…
Στο άρθρο, ο Wu αναφέρει τα λόγια του Αμερικανού φιλόσοφου και ψυχολόγου William James, «Η εμπειρία της ζωής σου είναι αυτό που επιλέγεις να δώσεις προσοχή». Εάν οι εταιρείες αιχμαλωτίζουν και χειραγωγούν την προσοχή μας, πώς μπορούμε να έχουμε τον έλεγχο της ζωής μας;
2. Ο εθισμός είναι ενσωματωμένος στο σχεδιασμό ιστότοπων κοινωνικής δικτύωσης
…
Μια μελέτη από το Πολιτειακό Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια διαπίστωσε ότι τα άτομα που επισκέπτονταν έναν ιστότοπο κοινωνικής δικτύωσης τουλάχιστον 58 φορές την εβδομάδα είχαν 3 φορές περισσότερες πιθανότητες να αισθάνονται κοινωνικά απομονωμένοι και καταθλιπτικοί.
3. Οι πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης δεν είναι εργαλείο
…
Όσο κι αν τα social media θα ήθελαν να πιστεύουμε ότι είναι εργαλείο, δεν είναι. Μας ενοχλεί στέλνοντας μια σταθερή ροή ειδοποιήσεων και email. Μας παρασύρει, μας χειραγωγεί. Όπως λέει ο Χάρις στο «The Social Dilemma», «Έχει τους δικούς του στόχους και έχει τον δικό του τρόπο να τους επιδιώκει χρησιμοποιώντας την ψυχολογία σου εναντίον σου».
Μπορούν να διορθωθούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης;
Τι μπορούμε να κάνουμε για να το διορθώσουμε;
Πρώτα απ 'όλα, μπορείτε να κάνετε το κομμάτι σας για να προστατεύσετε τον εαυτό σας και την οικογένειά σας αναπτύσσοντας υγιείς συνήθειες κοινωνικών μέσων. Τι εννοούμε μ' αυτό; Κάντε πράγματα όπως να περιορίσετε τον χρόνο οθόνης σας. Απενεργοποιήστε τις ειδοποιήσεις. Μάθετε ποια εργασία θέλετε να ολοκληρώσετε στα κοινωνικά μέσα και μην απορροφηθείτε σε έναν άπειρο πάπυρο. Και όταν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σας κάνουν να αισθάνεστε ανήσυχοι ή καταθλιπτικοί, κάντε ένα διάλειμμα.
Σε μια συνέντευξη στο podcast, Too Embarrassed To Ask, ο Lanier λέει: «Αισθάνομαι πολύ έντονα ότι μπορούμε να απομονώσουμε τα καλά μέρη των social media που είναι πολύ αληθινά και πολύ αληθινά και απλώς κόβουμε και αποτεφρώνουμε τα άσχημα και τα κακά Τα εξαρτήματα μπορούν να περιγραφούν πολύ ξεκάθαρα ως κινητήρας χειραγώγησης… Και αυτό είναι το πράγμα που πρέπει να κλείσει.”
Μπορούμε να περιμένουμε τις εταιρείες μέσων κοινωνικής δικτύωσης να αποτεφρώσουν τα κακά τους μέρη –τα μέρη που τους αποφέρουν τα περισσότερα χρήματα– ή μπορούμε να αναλάβουμε συλλογική δράση για να τραβήξουμε ξανά την προσοχή μας. Ξεκινά από εμάς.
Το Κοινωνικό Δίλημμα έχει γενικά λάβει πολύ θετικές κριτικές.
Σύμφωνα με την Nell Minow όπως και με πολλούς άλλους κριτές :Top Critics