7

ο

Γ

.

Χ

.

.

.

Ανακοινώσεις - Ενημέρωση

Σελίδες

Το μάθημα της Αγγλικής γλώσσας

 Το μάθημα της Αγγλικής γλώσσας στα ΕΠΑ.Λ. (1η ημέρα)


Μια εξαιρετικά πετυχημένη δράση 16 ΠΕ.Κ.Ε.Σ. της χώρας. Εξαιρετικές παρουσιάσεις. Ο σκοπός της δράσης είναι η αξιοποίηση της εμπειρίας και των καλών πρακτικών των εκπαιδευτικών ΠΕ06 για τη διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας στα ΕΠΑ.Λ. Παράλληλα, αποσκοπεί στην ανάπτυξη κουλτούρας συνεργασίας και την αμοιβαία ανταλλαγή ιδεών μεταξύ των μελών της ευρύτερης εκπαιδευτικής κοινότητας.
Η διημερίδα απευθύνεται σε όλους τους εκπαιδευτικούς ΠΕ06 Πρωτοβάθμιας και Δ/θμιας Εκπ/σης αλλά και σε όσους/ες άλλους/ες ενδιαφέρονται να την παρακολουθήσουν σύμφωνα με το πρόγραμμα.

Παρακολουθήστε την διήμερη δράση ξανά στο κανάλι μας στο YouTube.


Κάντε την εγγραφή σας στο κανάλι μας στο YouTube για να ενημερώνεστε πρώτοι για τις δράσεις μας.



Από την ομάδα υπολογιστών και δικτύων του ΠΕΚΕΣ Κρήτης,

Σταύρος Λαγός

Share:

Λιγότερα πλαστικά μίας χρήσης

 

 Η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων δια της Υπεύθυνης Σχολικών Δραστηριοτήτων, σε συνεργασία με τις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Λασιθίου, Ηρακλείου, Πειραιά, Α’ Αθήνας και Σερρών, μέσω των Υπευθύνων Π.Ε. και Σχολικών Δραστηριοτήτων, σε συνεργασία με το Κοινωφελές Ίδρυμα Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη διοργανώνουν 

«Διαδικτυακό εκπαιδευτικό σεμινάριο με θέμα: Γίνομαι η αλλαγή: Λιγότερα πλαστικά μίας χρήσης», το Σάββατο 13 Μαρτίου 2021 και ώρα 10:30-13:15.

Στο σεμινάριο θα γίνει μια συνοπτική παρουσίαση των δράσεων του Κοινωφελούς Ιδρύματος σχετικά με την μείωση της ρύπανσης από πλαστικό και θα παρουσιαστεί το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Συμμετέχω στην αλλαγή» (Δευτεροβάθμια).

Οι ενδιαφερόμενοι/ες εκπαιδευτικοί καλούνται να συμπληρώσουν την ηλεκτρονική αίτηση συμμετοχής στο:   https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSf1NxcEX0n86cq1yfjQpFkEZ5dsGeHxO2njFUnBTPbcOUhVFw/viewform?usp=sf_link  έως την Πέμπτη 11 Μαρτίου 2021 και ώρα 14:00.

Οι συμμετέχοντες/ουσες θα ενημερωθούν στο προσωπικό τους mail για την ηλεκτρονική διεύθυνση και τους κωδικούς πρόσβασης στη διαδικτυακή πλατφόρμα του σεμιναρίου. Στους συμμετέχοντες/ουσες θα δοθούν βεβαιώσεις. (ΠΡΟΣΟΧΗ: να ελέγχετε και την ανεπιθύμητη αλληλογραφία).

Για οποιαδήποτε βοήθεια και πληροφορία να επικοινωνείτε στα τηλ. 28210 47160 ή 6976000475 με την Υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων Αρετή Μαρματάκη.


  

Share:

1ο ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟ ΣΤΡΟΓΓΥΛΟ ΤΡΑΠΕΖΙ

Κεντρικές εκδηλώσεις για τη συμπλήρωση 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση του 1821

  με θέμα 

H επιστημονική σκέψη κατά τον Νεοελληνικό Διαφωτισμό και ο ρόλος της στην Επανάσταση του 1821  

Το ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Κρήτης σας προσκαλεί την Παρασκευή 12 Μαρτίου 2021, στις 18:00-20:30, στο 1ο διαδικτυακό στρογγυλό τραπέζι για την επέτειο της συμπλήρωσης 200 χρόνων από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης του 1821, με προσκεκλημένους εισηγητές: 

Η εσπερίδα θα διεξαχθεί σε αίθουσα τηλεδιάσκεψης webex και παράλληλα θα μεταδίδεται για όλους απευθείας (live-streaming) μέσω του YouTube (ιστοσελίδα του ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Κρήτης, μενού ‘’ΔΡΑΣΕΙΣ’’ ή https://pekes.pdekritis.gr/draseis/). 

Για να παρακολουθήσετε ζωντανά στο YouTube ακολουθήστε τον παρακάτω σύνδεσμο: https://youtu.be/MfrQwpk4HKk 

Για το σύνολο των δράσεων του ΠΕ.Κ.Ε.Σ. ΚΡΗΤΗΣ, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να ανατρέχουν στην ιστοσελίδα του ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Κρήτης: https://pekes.pdekritis.gr/ 

Share:

Διαδικτυακή σύσκεψη της ΕΛΜΕ Χανίων

 Διαδικτυακή σύσκεψη της ΕΛΜΕ Χανίων  Τετάρτη 10/3, 18:00 

στο σύνδεσμο:  https://tinyurl.com/3dl2r9pm

Καλούμε τους συναδέλφους σε σύσκεψη με τα παρακάτω θέματα

ΛΗΨΗ -ΕΣΤΩ ΚΑΙ ΤΩΡΑ- ΜΕΤΡΩΝ ΓΙΑ ΑΝΟΙΧΤΑ ΑΣΦΑΛΗ ΣΧΟΛΕΙΑ  

  Ενημερωτική συζήτηση με τους  συλλόγους Γονέων και το ΣΕΠΕ Παρασκευή 12/3 , 18:00 στο σύνδεσμο:  https://tinyurl.com/3dl2r9pm 

Share:

6η ΜΑΡΤΙΟΥ : ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΗΜΕΡΑ

 ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΗΜΕΡΑ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ 

 Η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί από το Υπουργείο Παιδείας ως Πανελλήνια Ημέρα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού. Ο εκφοβισμός και η βία στο σχολείο είναι και ομαδικό φαινόμενο, καθώς δεν αφορά μόνο το μαθητή που εκφοβίζει και εκείνον που εκφοβίζεται, αλλά και όσους είναι παρόντες ή γνωρίζουν την ύπαρξή του, δηλαδή τους παρατηρητές, οι οποίοι μπορεί να είναι είτε μαθητές είτε ενήλικες.

«Share it to end it», «Μοιράσου το για να το σταματήσεις»

Στα πλαίσια των δράσεων την προηγούμενη χρονιά ομάδες μαθητών δημιουργήσανε μια σχολική εφημερίδα με θέμα τον σχολικό εκφοβισμό. 

Για να διαβάσετε την σχολική εφημερίδα πατήστε εδώ 



Share:

Οι γυναίκες στην Επανάσταση του 1821

 
Το Μνημείο του Χατζή Αντώνη και Δόμνας Βιζβίζη στη παραλιακή Λεωφόρο της Αλεξανδρούπολης. Φιλοτεχνήθηκε το 1987 από τον γλύπτη Γιώργο Μέγφκουλα..

Οι γυναίκες, παρά τους αυστηρούς κοινωνικούς περιορισμούς της εποχής, άφησαν το δικό τους «αποτύπωμα» στην Επανάσταση του 1821.

Παρότι σε βάθος χρόνου κυριάρχησαν οι μορφές της επιβλητικής Λασκαρίνας Πινότση, γνωστή ως Μπουμπουλίνα από το όνομα του δεύτερου συζύγου της, Δημήτρη Μπούμπουλη, και της γοητευτικής, πολυτάλαντης Μαντώς Μαυρογένους, υπάρχουν πολλά στοιχεία που δείχνουν ότι γενικότερα οι γυναίκες είχαν ουσιαστική, πολύπλευρη, συμβολή στον Αγώνα της Ανεξαρτησίας.

Κάποιες πήραν τα όπλα και στάθηκαν γενναία στο πλευρό των ανδρών χωρίς να είναι ιδιαίτερα γνωστές, όπως η καπετάνισσα Κωνσταντίνα Ζαχαριά, η Σπαρτιάτισσα Σταυριάννα Σάββαινα, η Δόμνα Βισβίζη κ.ά.

Πάντως, οι περισσότερες βοήθησαν στην τροφοδοσία των στρατευμάτων, αλλά κυρίως στη διάσωση των παιδιών τους και τη στήριξη των σπιτιών τους κατά την απουσία των ανδρών.

Δυστυχώς, στις περισσότερες προσωπικές μαρτυρίες και στην ιστοριογραφία του 19ου αιώνα οι αναφορές στον ρόλο των γυναικών είναι περιορισμένες, καθώς επικεντρώνονται στον πρωταγωνιστικό ρόλο των ανδρών. Ωστόσο, υπάρχουν πηγές που δίνουν μια αρκετά ξεκάθαρη εικόνα της συμβολής των γυναικών στην Επανάσταση.

Χαρακτηριστικό είναι ότι εκείνα τα χρόνια υπήρχε επιφυλακτικότητα από την πλευρά των ανδρών στο να εμπιστευτούν μυστικά στις γυναίκες.

Η Μαντώ Μαυρογένους σε ένα εξαιρετικό «πορτρέτο» των Ελλήνων και των Ελληνίδων, που συνέταξε και δημοσίευσε στο ημερολόγιό του ο Γάλλος φιλέλληνας και αγωνιστής Ε. Βιλνέβ (Eugène Villeneuve), αναφέρει χαρακτηριστικά:

«Θα ήθελα να μην είμαι στη δύσκολη θέση να τους κάνω [των γυναικών] τη μομφή για την αδιακρισία, την οποία δεν μπορούν να κρατήσουν μυστική και η οποία υποχρεώνει τους συζύγους να είναι επιφυλακτικοί μαζί τους». {1}

Γι’ αυτό, όπως γράφει στα απομνημονεύματά του ο πρώτος υπασπιστής του Κολοκοτρώνη Φώτιος Χρυσανθόπουλος (Φωτάκος) κατά την προετοιμασία της Επανάστασης «οι Ελληνες τουφεξίδες [οπλοποιοί], σιδηρουργοί, ξυλουργοί και άλλοι» εργάζονταν, όλη τη νύχτα, «κρυφά από τους Τούρκους και από ταις γυναίκες των [για] τα αναγκαία του πολέμου» {2} Ετσι, λίγες γυναίκες μυούνταν και μόνο στον κατώτερο βαθμό στη Φιλική Εταιρεία, όπως η Μπουμπουλίνα ή χρησιμοποιούνταν σε ορισμένες αποστολές.

Ανάμεσα σε αυτές ήταν η Μαριγώ Ζαφειροπούλου, που χρησιμοποιήθηκε για μεταφορά πολύτιμων εγγράφων, και η Φαναριώτισα Ευφροσύνη Νέγρη, που, όπως έγραψε η συγγραφέας Καλιρρόη Παρρέν, «ειργάσθη, προς διάδοσιν των κυοφορουμένων τότε φιλελευθέρων ιδεών» και το σπίτι της «απετέλει το κέντρον των μυστικών συναθροίσεων των μεμυημένων ομογενών». {3}

Ομως, όταν ξεκίνησε η Επανάσταση οι γυναίκες βρέθηκαν στην «πρώτη γραμμή» είτε τροφοδοτώντας τα στρατόπεδα με τρόφιμα, που στερούνταν οι ίδιες, είτε διατηρώντας «ζωντανά» τα σπίτια τους.

«Και αι γυναίκες αι ίδιαι ήρχοντο φορτωμέναις [στα στρατόπεδα] και έφερναν και τα ζώα φορτωμένα κρέατα, κρασιά και άλλας τροφάς», γράφει χαρακτηριστικά, ο Φωτάκος, ενώ σε άλλο σημείο περιγράφει ότι μετά τη νίκη επί του Δράμαλη στα Δερβενάκια (28 Ιουλίου 1822) «αι γυναίκες μάλιστα του χωρίου Αγινόρι (Αγιονόρι Κορινθίας) επήραν πολλά λάφυρα και καμήλαις φορτωμέναις».

Σημαντική η βοήθειά τους και σε δύσκολες περιόδους, όπως η πολιορκία του Μεσολογγίου.

«Κουκουλωμένες με τη μαντήλα στο κεφάλι [γράφει ο Δ. Φωτιάδης] πηγαίνουν πίσω απ’ τις ντάπιες και μαζεύουν τα βόλια του εχθρού́ και τα δίνουν στην επιτροπή́ να τα ξαναχύσει. Κουβαλάνε ξύλα και χώμα και παίρνουν την τσάπα και το φτυάρι στο χέρι. Παρηγοράνε τους λαβωμένους, μοιρολογάνε τους σκοτωμένους και κάνουν ό,τι μπορούν για τους αγωνιστές μέσα στη μαύρη φτώχεια που τους δέρνει». {4}

Κάποιες άλλες γυναίκες παίρνουν μέρος σε μάχες, με το όπλο στο χέρι

Κωνσταντίνα Ζαχαριά

Από τον Γάλλο ιστορικό Φ. Πουκεβίλ {5} μαθαίνουμε ότι μια νεαρή Σπαρτιάτισσα, η Κωνσταντίνα Ζαχαριά, ήταν από τους πρώτους που πήραν τα όπλα και τέθηκε επικεφαλής 500 ανδρών.

Η Κωνσταντίνα ήταν βρέφος «εν τω λίκνω» όταν οι Τούρκοι σκότωσαν, το 1799, στην Τρίπολη, τον πατέρα της Ζαχαρία Μπαρμπιτσιώτη (σ.σ. από αυτόν πήρε το επώνυμό της, η Κωνσταντίνα του Ζαχαριά), έναν από τους πρωτοκλέφτες της εποχής.

Μεγαλώνοντας ορκίστηκε να εκδικηθεί τον θάνατό του. Ετσι μόλις ξεκίνησε η Επανάσταση, οπότε πρέπει να ήταν 22 ή 23 ετών, πήρε τα όπλα, ξεσήκωσε άνδρες και γυναίκες, σχημάτισε την ομάδα της και αφού πήρε την ευχή του επισκόπου Ηλείας Ανθιμου μπήκε στον πόλεμο.

Αρχικά, ανάγκασε τους Τούρκους να κλειστούν στο φρούριο του Μυστρά και, στη συνέχεια, ακολουθώντας τον ποταμό Ευρώτα έφτασε μέχρι το Λεοντάρι Αρκαδίας. Επιτίθεται με τους άνδρες της, απελευθερώνει το χωριό, καταστρέφει την ημισέληνο από τα τεμένη και βάζει φωτιά στο σπίτι του Τούρκου στρατιωτικού διοικητή (βοεβόδας) της περιοχής και τον σκοτώνει.

Η καπετάνισσα Κωνσταντίνα φαίνεται να πήρε μέρος και σε άλλες μάχες, καθώς και στην πολιορκία της Μεθώνης και της Κορώνης, αλλά από κάποιο σημείο και μετά δεν γνωρίζουμε τι απέγινε.

Σταυριάνα Σάββαινα

Μια άλλη Σπαρτιάτισσα, η Σταυριάνα Σάββαινα (σ.σ. η γυναίκα του Γιωργάκη Σάββα, η «Σάββαινα»), όταν ξεκίνησε ο Αγώνας ήταν περίπου 40 ετών και πήρε τα όπλα όταν οι Τούρκοι σκότωσαν, τις πρώτες μέρες της Επανάστασης, τον άνδρα της.

Οπως έγραψε η Καλλιρρόη Παρρέν στην ιστορική «Εφημερίδα των Κυριών» (φ. 25.3.1890) «η Σταυριάνα ήτο τεσσαρακοντούτις, μελαχροινή, ευειδής, με ύφος αρρενωπόν, με φωνή βροντώδη, με παράστημα στρατιώτου» και εντάχθηκε στο σώμα του Κυριακούλη Μαυρομιχάλη.

Η πρώτη μάχη που πήρε μέρος ήταν στο Βαλτέτσι (12-13 Μαΐου 1821), όπου σημειώθηκε μια εξαιρετικά σημαντική νίκη των Ελλήνων.

«Η Σταυριάνα, μόνη μεταξύ των ανδρών, αψηφούσε τις σφαίρες και μετέφερε τις πυριτιδοβολές από προμαχώνος εις προμαχώνα. Οι περί τον Κολοκοτρώνη, Μαυρομιχάλης και Πλαπούτας δυσκολεύονταν να πιστέψουν ότι γυναίκα είχε τόσο θάρρος», έγραψε η Παρρέν.

Η Σταυριάνα πήρε μέρος στην πολιορκία της Τρίπολης και στη μάχη του Τρίκορφου. Ωστόσο, επί Οθωνα, εγκαταλείφθηκε στην τύχη της και ζούσε από τη βοήθεια οικογενειών άλλων αγωνιστών. Οταν πέθανε, το 1868, έκαναν έρανο στο Ναύπλιο για να τη θάψουν.

Δόμνα Βισβίζη

Για μια άλλη γυναίκα, τη Δόμνα Βισβίζη, πληροφορούμαστε από ιδιόχειρο έγγραφο του Οδυσσέα Ανδρούτσου (Μάιος 1822) ότι έσωσε τους άνδρες του και τον ίδιο «διά της προμηθείας τροφίμων και πολεμοφοδίων, άνευ της οποίας ο στρατός θα διελύετο» {6}

Η Δόμνα ήταν παντρεμένη με τον πλοίαρχο και εφοπλιστή Αντώνη Βισβίζη, που διέθεσε πολλά χρήματα για την Επανάσταση και ήταν κυβερνήτης του πλοίου «Καλομοίρα». Ωστόσο, όταν πέθανε κάτω από αμφιλεγόμενες συνθήκες μετά την άρνησή του να προδώσει τον Οδυσσέα Ανδρούτσο, τη διακυβέρνηση του πλοίου ανέλαβε η γυναίκα του, το οποίο διέθεσε στον Αγώνα.

Η ίδια έζησε φτωχικά τα υπόλοιπα χρόνια της ζωής της, εγκαταλελειμμένη από τις κυβερνήσεις επί Οθωνα.

Η εγκατάλειψη της Δόμνας και της Σταυριάννας από το ανεξάρτητο ελληνικό κράτος έρχεται, δυστυχώς, να επιβεβαιώσει τη σκληρή μοίρα της εγκατάλειψης, που βίωσαν πολλοί αγωνιστές από τις οθωνικές κυβερνήσεις, κυρίως ως αποτέλεσμα του διχασμού, που υπήρξε στα χρόνια του Αγώνα.

Αντιστράτηγος Μαντώ Μαυρογένους: μια χειραφετημένη γυναίκα

Ξεχωριστή προσωπικότητα ανάμεσα στο πάνθεον των ηρώων της Επανάστασης του 1821 ήταν η Μαντώ Μαυρογένους.

Η Μαντώ εκτός από την τεράστια συμβολή της στον Αγώνα, συμμετέχοντας σε μάχες και διαθέτοντας όλη την περιουσία της, ήταν μια χειραφετημένη γυναίκα, με μόρφωση, επηρεασμένη από τις αρχές του Διαφωτισμού, γοητευτική και με ευρωπαϊκή εμφάνιση και «αέρα».

ΦΩΤ.: ΕΘΝΙΚΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ

Ο Γάλλος φιλέλληνας Ρεμπό τη περιγράφει ως ψηλή, αδύνατη, με ευχάριστο πρόσωπο, ενώ ο Νικόλαος Δραγούμης, γραμματέας στην Εθνοσυνέλευση της Τροιζήνας (1828), γράφει: «...εφαίνετο προοιωνιζομένη [= προλέγουσα] τον χρόνον, καθ’ ον οι κοινωνικοί της Δύσεως θεσμοί έμελλον να κατισχύσωσι [=επικρατήσουν] της απειρόκαλου (=ακαλαίσθητης) αυστηρότητος της Ανατολής»! {7}

Η αναφορά του Δραγούμη είναι από τις ελάχιστες που υπάρχουν γι’ αυτήν σε ελληνικές πηγές, καθώς από τους Ελληνες ιστορικούς σχεδόν αγνοήθηκε η μεγάλη αυτή ηρωική μορφή.

Ετσι, τα περισσότερα στοιχεία για τη Μαντώ (Μαγδαληνή, ήταν το όνομά της) τα γνωρίζουμε από ξένους φιλέλληνες, που ήρθαν στην Ελλάδα και αναφέρονται σ’ αυτήν στα συγγράμματά τους, με σεβασμό και θαυμασμό. {8}

Η αιτία αυτής της αντιμετώπισης από τους Ελληνες θα πρέπει να εντοπιστεί στον έρωτά της με τον Δημήτριο Υψηλάντη, είτε επειδή -όπως πιστεύουν κάποιοι- σκανδάλισε τους ηθικολόγους της εποχής είτε -το πιθανότερο-, επειδή την έφερε σε μεγάλη αντίθεση με ισχυρούς πολιτικούς, κυρίως τον μετέπειτα πρωθυπουργό, τον δόλιο Ι. Κωλέττη, που όπως και ο Μαυροκορδάτος, υπονόμευε τον Υψηλάντη.

Αξιοσημείωτη είναι και μια σύγκριση, που κάνει ο Ρεμπό, ανάμεσα στην Μπουμπουλίνα και τη Μαντώ, γράφοντας ότι η πρώτη διέθετε σπάνια τόλμη για γυναίκα, αλλά και «απληστία για κέρδος, έτσι ώστε ν’ αναιρούνται οι πιο λαμπρές ιδιότητές της». Στην άλλη υπήρχε «η αγνότερη αγάπη στην πατρίδα, γεμάτη αυταπάρνηση και ανιδιοτέλεια, χωρίς κανένα προσωπικό συμφέρον και χωρίς καμία μέριμνα για το προσωπικό της μέλλον».

Τα βιογραφικά στοιχεία της Μαντώς είναι λίγο πολύ γνωστά.

Γεννήθηκε το 1796 ή το 1797 στη Τεργέστη, όπου διέμεναν και δραστηριοποιούνταν επαγγελματικά οι γονείς της, ο εύπορος Μυκονιάτης έμπορος Νικόλαος Μαυρογένης και η Σπαρτιάτισσα Ζαχαράτη Χατζή Μπατή, που είχαν συνολικά πέντε παιδιά, τρία αγόρια και δύο κορίτσια. Εκανε σπουδές στην αρχαία ελληνική φιλοσοφία και ιστορία και μιλούσε και έγραφε άπταιστα ιταλικά, γαλλικά και τουρκικά.

Είναι άγνωστο πότε ακριβώς επέστρεψε στην Ελλάδα. Ομως είναι βέβαιο ότι κατά την έναρξη της Επανάστασης βρισκόταν στη Τήνο μαζί με το θείο της, Μαύρο, ενάρετο και σοφό ιερέα. Μαζί πέρασαν στη Μύκονο, ξεσήκωσε τους κατοίκους και στα μέσα Απριλίου 1821 το νησί μπήκε στον Αγώνα. Σύμφωνα με τον Γάλλο ιστορικό Πουκεβίλ «η Μύκονος [...] ώφειλε την τιμήν της εις την [ναυτική] συμμαχίαν εισχωρήσεως εις την ωραίαν Μοδένα (Μαντώ) Μαυρογένους». {9}

Το σπίτι της Μαντώς στη Μύκονο ήταν ανοιχτό στον κόσμο. Ο Ρεμπό περιγράφει μια βραδιά στο σπίτι της, όπου βρισκόταν «ένας αρκετά μεγάλος κύκλος, που αποτελείτο από τους πρώτους ανθρώπους του νησιού» και επικράτησε μεγάλο κέφι, με χορό.

Ο ίδιος αφηγείται ότι η Μαντώ τού έλεγε «Δεν με νοιάζει τι θα γίνω αν είναι να ελευθερωθεί η πατρίδα μου. Οταν έχω χρησιμοποιήσει όσα μπορώ να διαθέσω για τον ιερό σκοπό της ελευθερίας, θα πάω στο στρατόπεδο των Ελλήνων, για να τους ενθαρρύνω με το παράδειγμά μου και θα πεθάνω, εάν είναι απαραίτητο, γι’ αυτήν». Και αυτό έκανε. {10}

Σε μια τριετία είχε διαθέσει όλη την περιουσία της για τον εξοπλισμό πλοίων, τη συγκρότηση στρατιωτικών σωμάτων που πήραν μέρος σε πολλές μάχες στην Πελοπόννησο, την Κάρυστο, τη Φθιώτιδα κ.α., την οικονομική στήριξη της Σάμου και της Χίου και την περίθαλψη 2.000 ατόμων, που επιβίωσαν από την πρώτη πολιορκία του Μεσολογγίου.

Παρ’ όλα αυτά η Μαντώ επιμένει να προσφέρει και, όπως γράφει ο Βιλνέβ, ζητάει από τη κυβέρνηση τα μέσα για να συγκεντρώσει στρατιωτικές δυνάμεις. Ο Μαυροκορδάτος την κολάκεψε και εκείνη του απαντάει: «Οχι [δεν θέλω] λόγια κολακευτικά. Χρήματα, άντρες [ζητάω] και βαδίζω ενάντια στον εχθρό».

Στο μεταξύ, μάλλον σε μάχες στη Φθιώτιδα, όπου πήρε μέρος, η Μαντώ γνωρίζεται με τον Δ. Υψηλάντη και ερωτεύονται. Στον αρραβώνα τους αντιτάσσονται πολλοί από τους ισχυρούς πολιτικούς, που τρομοκρατούνται στο ενδεχόμενο ενοποίησης των δυο ισχυρών οικογενειών και τελικά έπειτα από πολλές ραδιουργίες ο Κωλέττης πετυχαίνει να διαλυθεί η σχέση.

Απογοητευμένη η Μαντώ εμφανίζεται, την άνοιξη του 1827, στη Γ΄ Εθνοσυνέλευση, που συνεδριάζει πλέον στην Τροιζήνα. Είναι η μόνη γυναίκα μεταξύ των ακροατών και ζητάει, μάταια, κάνοντας νεύματα, να της επιτραπεί να διαβάσει μια καταγγελία κατά του Υψηλάντη για αθέτηση υπόσχεσης γάμου.

Ο Νικ. Δραγούμης γράφει: «... μεταξύ των ακροατών μία μόνη γυνή, η αντιστράτηγος Μαντώ Μαυρογένους, ή τις πωλήσασα τα εν Μυκόνω υπάρχοντα αυτής, ώρμησεν εις το πεδίον του αγώνος, φορούσα μέλαινα εσθήτα χρυσοπάρυφον [= μαύρο επίσημο φόρεμα με χρυσό τελείωμα] και πίλον [= καπέλο] ευρωπαϊκόν, ουχί βεβαίως του τελευταίου των Παρισίων συρμού, και διά νευμάτων αιτούμενη την ανάγνωσιν της ουδέποτε αναγνωσθείσης κατά του Υψηλάντου αναφοράς». {11}

Αργότερα θα στείλει την αναφορά της στον Καποδίστρια, χωρίς να υπάρξει κάποια συνέχεια.

Στην ίδια Εθνοσυνέλευση, πάντως, θα διαβαστεί μια άλλη αναφορά της, με την οποία ζητάει να της διατεθεί ένα σπίτι στο Ναύπλιο για να κατοικήσει.

Η Μαντώ καταδιωκόμενη, πάντα από τον Κωλέττη, θα πεθάνει το 1848 πάμφτωχη στη Πάρο, όπου έμεναν κάποιοι συγγενείς της.

Πηγές: 

Σταύρος Μαλαγκονιάρης
στο Google news

Share:

Πρόσκληση σε διαδικτυακή εσπερίδα

Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ του 1821 μέσα από πηγές ΤΟΠΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΊΑΣ

Στο πλαίσιο επετειακού εορτασμού των 200 χρόνων από τη Ελληνική Επανάσταση του 1821, σας προσκαλούμε σε διαδικτυακή επιμορφωτική εσπερίδα την Τετάρτη 10 Μαρτίου 2021 στις 6:00 -8:30 μ.μ, με θέμα: «Η επανάσταση του 1821 μέσα από πηγές της Τοπικής Ιστορίας». 
Σκοπός της εσπερίδας είναι να αναδειχθούν σημαντικές πηγές, πρόσωπα, γεγονότα, συνθήκες, στοιχεία της άυλης κληρονομιάς μας και τοπωνύμια που μπορεί να μη συμπεριλαμβάνονται στα σχολικά εγχειρίδια, αλλά αποτελούν σημεία αναφοράς που συνδέονται άμεσα με την κοινωνική και εθνική μας ιστορία και συγχρόνως λειτουργούν ως σύμβολα δηλωτικά της κοινωνίας, των αρχών και των αξιών της εποχής εκείνης και της συμβολής της Κρήτης στην επανάσταση του 1821. 
Επιπλέον στόχος είναι να δοθούν προτάσεις-ιδέες στους εκπαιδευτικούς για την αξιοποίηση της Ιστορίας κάθε περιοχής στην εκπαιδευτική διαδικασία, με στόχο να προσεγγίσουν οι μαθητές/τριες την Ιστορία «από τα κάτω», από το κοντινό στο μακρινό, από το ατομικό και ιδιαίτερο στο γενικό. 
 
Η εσπερίδα πραγματοποιείται με τη συνεργασία:
 • Του Διευθυντή Π/θμιας Εκπ/σης Λασιθίου, κ. Μανόλη Μακράκη, δασκάλου, ερευνητή Τοπικής Ιστορίας 
• Της Συντονίστριας Εκπαιδευτικού Έργου (Σ.Ε.Ε.) ΠΕ08 Εικαστικών, κ. Σοφίας Χάιτα, 
• Του Διευθυντή του 10ου Δ. Σχ. Ρεθύμνου, κ. Ν. Δερεδάκη, συγγραφέα-ιστορικού ερευνητή 
• Της Οργαν. Συντονίστριας του ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Κρήτης, Σ.Ε.Ε. ΠΕ70, κ. Ειρήνης Βιδάκη 
 
*Επισυνάπτεται το Πρόγραμμα της Εσπερίδας 
Για την είσοδό σας στην αίθουσα τηλε-διάσκεψης, ακολουθείστε το σύνδεσμο: 
 
Η πρόσκληση απευθύνεται σε κάθε ενδιαφερόμενο/η εκπαιδευτικό και η συμμετοχή είναι προαιρετική. 

Share:

ημερολογιο

ημερολόγιο

Προσφατες Αναρτησεις

Μεταφραση

Δημοφιλεις αναρτησεις

Στιγμες απο την Ιστορια

RSS Feed

RSS Feed

Η ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΣ

Πληροφορίες

Αρχειοθήκη ιστολογίου